جایگاه ومشروعیت عزاداری خانگی

جایگاه ومشروعیت عزاداری خانگی (1)

 

این پرسش مطرح می شود آیا اصولا عزاداری خانگی مشروعیت دارد ؟در جواب باید گفت :عزاداری امام حسین علیه السلام به زمان ومکان خاصی اختصاص ندارد ودر هر شرایطی طبق موازین شرعی می تواند برگزار شود ،زیرا سیره وگفتار معصومان علیهم السلام این گونه بوده که در خانه هایشان برای امام حسین علیه السلام عزاداری برگزارر می کردند ودیگران را نیز بر این امر سفارش می نمودند .علقمه حضرمی نقل می کند که امام باقر علیه السلام در روز عاشورا برای امام حسین علیه السلام در خانه اش اقامه عزا می کرد وبه افرادی که در منزلش بودند ،می فرمود : بر آن حضرت سوگواری کنند…..

هارون مکفوف می گوید :به محضر امام صادق علیه السلام شرفیاب شدم .ایشان فرمود :"برایم مرثیه بخوان .برایش خواندم .آن گاه فرمود :این گونه نمی خواهم :آن گونه که در کنار قبر آن حضرت علیه السلام مرثیه می خوانید،بخوان “ومن خواندم دیدم حضرت گریه کرد ،سکوت کردم ،ولی فرمود ادامه بده ،ادامه دادم .آن گاه امام صادق علیه السلام گریه کرد وبانوان شیون سر دادند. وقتی آرام شدند ،حضرت فرمود :ای ابوهارون !هر کس بر امام حسین علیه السلام مرثیه بخواند وده نفر را بگریاند عپاداش او بهشت است.”

عزاداری برای امام حسین علیه السلام در مهم ترین کارکرد خود ،سبب شده است تا یاد ،نام وپیام های نهضت عاشورا جاوید بماند وآموزه های آن به بشریت انتقال یابد.از این طریق ،انسان ها،با آموزه هایی همچون :ستم ستیزی ،آزادگی ،شهادت طلبی ،ایثار وحقیقت جویی آشنا شده اند. در این باره ،سخن یکی از نویسندگان غربی جالب توجه است :"اگر مورخان ما حقیقت این روز (عاشورا)را می دانستند که عاشورا چه روزی است ،این عزاداری را مجنونانه نمی پنداشتند ،چون پیروان حسینی به واسطه ی عزاداری حسینی ،می دانند که استعمار را نباید قبول کرد ،زیرا شعار آقای آن ها ،ندادن تن به زیر بار ظلم وستم بود."یکی از آسیب های عزاداری  آن است که آن را به صورت امری غیر عقلانی ویا حتی غیر انسانی نشان دهیم ،یعنی …..

ادامه دارد…برگرفته از کتاب ره توشه راهیان نور سال94

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.