رابطه ي وضو و ساختمان مغز
يکي از شاخه هاي دانش نوين پزشکي ، دانش نور و فيزيولوژي و يا علم بررسي کارکرد سيستم عصبي است. اين دانش جديد توانسته ، پرده از اسرار مغز برداشته و پيچيدگي هاي آن را کشف نمايد.
از ديدگاه دانش فيزيولوژي، مغز يک سيستم رايانه اي فوق العاده پيشرفته است و همچون رايانه داراي قسمت هاي مختلفي مي¬باشد. اگر مغز را داراي اقشار مختلفي بدانيم، يک قشر آن را قشر حسي تشکيل خواهد داد که هر قسمت ازقشر حسي، به عضو معيني از بدن مرتبط است . اگر نحوه¬ي ارتباط قشر حسي يا بخش هاي مختلف را روي نقشه اي پياده کنيم، آدمکي پديد خواهد آمد که آدمک حسي ناميده مي¬شود.

به طور مثال، اگر هرعضو از آدمک راتحريک کنيم، مغز آدمک حسي همانند مغز انسان واکنش نشان مي¬دهد.

واکنش مغز آدمک حسي نسبت به وضو:

آنچه موجب تعجب و شگفتي دانشمندان نور و فيزيولوژي گرديده اين است که اگرعمل وضو همان طورکه  انسان انجام مي¬هد ، روي آدمک حسي اجراء شود ، اعضا بدن آدمي فقط حدود 20 درصد از سطح بدن را شامل مي¬شوند ولي قسمت اعظم قشر حسي تحريک گرديده و واکنش نشان مي¬دهد.

به عبارت ديگر ، مي توان از اين واکنش معادله¬ی زير را به دست آورد:

مرطوب کردن (دست و صورت و پاها) = مرطوب کردن تمام بدن
نتايج به دست آمده از اين تحقيقات اين مطلب را متذکر مي گردد که ، وضو وسيله¬اي براي هوشياري انسان است و شايد يکي از حکمت¬هاي وجوب وضو براي نمازگزار¬، هوشياري حاصل از آن باشد.
حكايت ديگ سياه
در عهد شعيب پيامبر (ص) مرد گنهكاري به وي گفت مگر شما نمي-گوييد  كه خدا آدمي را به خاطر گناهانشان عذاب مي¬كند و در رنج مي افكند. من بسيار گناه كرده¬ام اما خدا مرا عذاب نكرده است.
خداوند متعال به شعيب الهام كرد كه به اين مرد بگو تو اشتباه فهميده¬اي تو مدتهاست در نج و عذاب قرار داري و خودت خبر نداري چه عذابي از اين بالاتر كه در گناه غرق شده¬اي و ديگر احساس عذاب وجدان و پشيماني از گناه نداري.
مولانا در ميان اين داستان مثال ديگري مي¬زند: اگر ظرفي براي بار اول در معرض دود قرار بگيرد سياهي دود بسيار واضح بر سطح ظرف مشخص مي¬شود اما اگر بارها و بارها در معرض  آتش قرار بگيرد و كسي اثر آن دود را پاك نكند كم¬كم رنگ ظرف سياه مي¬شود و ديگر به راحتي سفيد و تميز نمي¬شود. انساني كه براي اولين بار مرتگب گناه مي¬شود اثر كدورت گناه را در خود احساس مي¬كند و در صدد جبران و توبه بر مي¬آيد اما اگر در انجام گناه اصرار ورزيد كم¬كم آن احساس عذاب وجدان و پشيماني در او از بين مي رود و به گناه عادت مي¬كند.
در ادامه اين داستان خداوند به شعيب مي¬فرمايد: اين مرد گناهكار را بسيار عذاب كرده¬ام علاوه بر اينكه ديگر احساس عذاب وجدان ندارد بر اثر آن گناهان ذوق نماز و روزه و ديگر عبادات نيز از او گرفته شده است و ديگر توفيق طاعت و توبه را هم ندارد و اين خود بزرگترين عذاب و كيفر گناهاني است كه انسان به اختيار خود مرتكب شده است.
روانشناسی رنگ ها در قرآن*
زندگی بشر از بدو خلقت تحت تأثیر دو عامل مهم شب و روز بوده است انسان با مشاهده علامت شب ( تاریکی ) به سر پناه خود روی می آورد و با آشکار شدن صبح و روشنایی به سوی تلاش و فعالیت می شتابد . خدای متعال از دو عامل فوق به عنوان نعمتی بزرگ یاد می کند و در کنار سایر نعمت هایش در آیه 10 و11 سوره نبأ می فرماید : « شب را برای شما پوششی قرار دادیم و روز را برای معاش شما قرار دادیم» این عمل فطری در انسان بیانگر این است که انسان ناخودآگاه تحت تأثیر رنگ ها قرار می گیرد و با کشیده شدن پرده آبی تیره بر آسمان احساس نیاز به استراحت و آرامش در او به وجود می آید و با طلوع صبح و با آشکار شدن نور و روشنایی رنگ زرد به انسان نیروی تکاپو دست می دهد بنابراین پیشینه شناخت رنگ ها و احساس نیاز به آن ها به صورت تکوینی در خلقت وجود داشته است .
از این رو خداوند رنگ را صفت مشترک بین موجودات اعم از زنده و غیر زنده قرار داده ودرآیه 27 سوره فاطر می فرماید : « آیا ندیدی که خداوند باران را از آسمان فرود آورد و با انواع میوه های گوناگون و رنگارنگ پدید آورد و در زمین کوه ها را طرق زیاد و اصناف گوناگون و رنگ های مختلف سفید و سرخ و سیاه خلق فرمودواز اصناف انسان (زن و مرد ) واجناس حیوانات نیز به همین گونه مختلف آفرید

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.