رابطه ي وضو و ساختمان مغز
يکي از شاخه هاي دانش نوين پزشکي ، دانش نور و فيزيولوژي و يا علم بررسي کارکرد سيستم عصبي است. اين دانش جديد توانسته ، پرده از اسرار مغز برداشته و پيچيدگي هاي آن را کشف نمايد.
از ديدگاه دانش فيزيولوژي، مغز يک سيستم رايانه اي فوق العاده پيشرفته است و همچون رايانه داراي قسمت هاي مختلفي مي¬باشد. اگر مغز را داراي اقشار مختلفي بدانيم، يک قشر آن را قشر حسي تشکيل خواهد داد که هر قسمت ازقشر حسي، به عضو معيني از بدن مرتبط است . اگر نحوه¬ي ارتباط قشر حسي يا بخش هاي مختلف را روي نقشه اي پياده کنيم، آدمکي پديد خواهد آمد که آدمک حسي ناميده مي¬شود.
به طور مثال، اگر هرعضو از آدمک راتحريک کنيم، مغز آدمک حسي همانند مغز انسان واکنش نشان مي¬دهد.
واکنش مغز آدمک حسي نسبت به وضو:
آنچه موجب تعجب و شگفتي دانشمندان نور و فيزيولوژي گرديده اين است که اگرعمل وضو همان طورکه انسان انجام مي¬هد ، روي آدمک حسي اجراء شود ، اعضا بدن آدمي فقط حدود 20 درصد از سطح بدن را شامل مي¬شوند ولي قسمت اعظم قشر حسي تحريک گرديده و واکنش نشان مي¬دهد.
به عبارت ديگر ، مي توان از اين واکنش معادله¬ی زير را به دست آورد:
مرطوب کردن (دست و صورت و پاها) = مرطوب کردن تمام بدن
نتايج به دست آمده از اين تحقيقات اين مطلب را متذکر مي گردد که ، وضو وسيله¬اي براي هوشياري انسان است و شايد يکي از حکمت¬هاي وجوب وضو براي نمازگزار¬، هوشياري حاصل از آن باشد.
حكايت ديگ سياه
در عهد شعيب پيامبر (ص) مرد گنهكاري به وي گفت مگر شما نمي-گوييد كه خدا آدمي را به خاطر گناهانشان عذاب مي¬كند و در رنج مي افكند. من بسيار گناه كرده¬ام اما خدا مرا عذاب نكرده است.
خداوند متعال به شعيب الهام كرد كه به اين مرد بگو تو اشتباه فهميده¬اي تو مدتهاست در نج و عذاب قرار داري و خودت خبر نداري چه عذابي از اين بالاتر كه در گناه غرق شده¬اي و ديگر احساس عذاب وجدان و پشيماني از گناه نداري.
مولانا در ميان اين داستان مثال ديگري مي¬زند: اگر ظرفي براي بار اول در معرض دود قرار بگيرد سياهي دود بسيار واضح بر سطح ظرف مشخص مي¬شود اما اگر بارها و بارها در معرض آتش قرار بگيرد و كسي اثر آن دود را پاك نكند كم¬كم رنگ ظرف سياه مي¬شود و ديگر به راحتي سفيد و تميز نمي¬شود. انساني كه براي اولين بار مرتگب گناه مي¬شود اثر كدورت گناه را در خود احساس مي¬كند و در صدد جبران و توبه بر مي¬آيد اما اگر در انجام گناه اصرار ورزيد كم¬كم آن احساس عذاب وجدان و پشيماني در او از بين مي رود و به گناه عادت مي¬كند.
در ادامه اين داستان خداوند به شعيب مي¬فرمايد: اين مرد گناهكار را بسيار عذاب كرده¬ام علاوه بر اينكه ديگر احساس عذاب وجدان ندارد بر اثر آن گناهان ذوق نماز و روزه و ديگر عبادات نيز از او گرفته شده است و ديگر توفيق طاعت و توبه را هم ندارد و اين خود بزرگترين عذاب و كيفر گناهاني است كه انسان به اختيار خود مرتكب شده است.
روانشناسی رنگ ها در قرآن*
زندگی بشر از بدو خلقت تحت تأثیر دو عامل مهم شب و روز بوده است انسان با مشاهده علامت شب ( تاریکی ) به سر پناه خود روی می آورد و با آشکار شدن صبح و روشنایی به سوی تلاش و فعالیت می شتابد . خدای متعال از دو عامل فوق به عنوان نعمتی بزرگ یاد می کند و در کنار سایر نعمت هایش در آیه 10 و11 سوره نبأ می فرماید : « شب را برای شما پوششی قرار دادیم و روز را برای معاش شما قرار دادیم» این عمل فطری در انسان بیانگر این است که انسان ناخودآگاه تحت تأثیر رنگ ها قرار می گیرد و با کشیده شدن پرده آبی تیره بر آسمان احساس نیاز به استراحت و آرامش در او به وجود می آید و با طلوع صبح و با آشکار شدن نور و روشنایی رنگ زرد به انسان نیروی تکاپو دست می دهد بنابراین پیشینه شناخت رنگ ها و احساس نیاز به آن ها به صورت تکوینی در خلقت وجود داشته است .
از این رو خداوند رنگ را صفت مشترک بین موجودات اعم از زنده و غیر زنده قرار داده ودرآیه 27 سوره فاطر می فرماید : « آیا ندیدی که خداوند باران را از آسمان فرود آورد و با انواع میوه های گوناگون و رنگارنگ پدید آورد و در زمین کوه ها را طرق زیاد و اصناف گوناگون و رنگ های مختلف سفید و سرخ و سیاه خلق فرمودواز اصناف انسان (زن و مرد ) واجناس حیوانات نیز به همین گونه مختلف آفرید
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط مدرسه دماوند در 1390/07/20 ساعت 08:48:56 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |