تسلیم و رضایت در مقابل رضایت معبود

 

وقتی یک بطری شیشه ای می شکند ، ما در یک حدی ناراحت می شویم . اما اگر

متوجه شویم که محتوای بطری ، بسیار پرقیمت بود، تاثر ما عمیقتر میشود. هرچه

به عمق آن محتوا بیشتر پی ببریم ، تاثر عمیقتر میشود. اگر بدانیم داروئی بوده

، شفای مرضهای صعب العلاج ، عمیقتر متاثر میشویم. اگر بفهمیم که من مرضی لاعلاج

داشتم که محتوای این بطری ، دوای درد من بود و بسیار نادر و کمیاب هم

بود (آن وقت این تاثر به اوج می رسد).

این پیکر مبارک امام حسین علیه السلام که در روز عاشورا شکست ، چه محتوائی

داشت و این محتوا چه ارتباطی با حیات و زندگی و موجودیت و دردهای من داشت ؟

هرچه عمیقتر این را بشناسیم ، به همان اندازه تاثیر دلخراشی خواهد داشت .

البته ما نمیتوانیم محتوای پیکر نورانی ائمه را در عمق کامل آنها بشناسیم .

شناخت معصومین علیهم السلام با این شناختهای شناسنامه ای و ذهنی و

محدودیت های عالم مادی بسیار ناقص است .

مثلا ما در ابتدا با شعله آتش آشنا میشویم . در حد تعریف و بسیار محدود فقط

اینکه آتش می سوزاند . اما کم کم با افزایش آگاهی، این شناخت ، قویتر و دقیقتر

میشود. پی می بریم که یک سری گازهائی است که از اشتعال آنها ، آتش به وجود

می آید که این شناخت عمیقتری است . همچنین در مراتب بالاتر ، یک دانشمند

میگوید: اینجا یک مشت انرژی حکومت میکند .

اگر این انرژی را از این آتش بگیریم، این آتش چیزی بیشتر از صورتی در تابلو

نیست . اما هرچه این شناخت بالاتر برود ، از آنجا که این شناخت ها ، محدود در

عالم ماده است عمیق تر از این نمی تواند حاصل شود . اگر تا اتم هم برویم

، آتش را در میدان نظام این ماده شناخته ایم .

اما در حقیقت چه خبر است نمی دانیم. پس حقیقت آتش برای ما روشن

نیست و فقط شناخت در محدوده این نطام ماده برایمان شکوفا شده است.

حضرت امام حسین علیه السلام که به عنوان مظهر شجاعت ، سخا، پاکی، عبادت،

غیرت و ….. مطرح است ، اگر کسی موفق شود همه اینها را بشناسد ، حضرت

امام حسین علیه السلام را در محدوده این عالم شناخته است. حضرت امام حسین

علیه السلام را اگر با بالاترین شناخت از صفات ممتاز آن حضرت بشناسیم ، تازه در

محدوده این عالم شناخته ایم و این شناخت اگر هم به عمق برسد ، می رسد به

مرز عالم ماده . و حقیقت شناخت امام علیه السلام با ابزار مادی حاصل نمی شود.

در بین اجسام ، قابلیت پذیرش هر کدام مقابل آتش بیشتر باشد ، آن را

بیشتر برای سوخت استفاده می کنیم. مثلا هیزم ،سوختن را می پذیرد . اما نفت

سریعتر است . همچنین بنزین بیشتر است و سوختن آن کامل تر است . این تسلیم

پذیری در برابر اشتعال ، در واقع نوعی بندگی است . هرچه اشتعال ، سریعتر و

قویتر و کاملتر باشد، این تسلیم پذیرتر است و همان مقدار ، آثار آتش ، اینجا بیشتر

است و به همان مقدار ، صورت تجلی آن آتش است . کاملترین و تسلیم

پذیرترین مواد ،لیاقت دارد که آتش در او تجلی کند .

در مورد خداوند و انسان نیز تسلیم پذیری انسان مقابل الله یا عبادت ، یک سجاده

چند متری و یک تسبیح فلان و یا یک انگشتر بهمان نیست !

عبودیت همان استعداد تسلیم پذیری در ظهور صفات خدائی است .

تسلیم پذیری را امام حسین علیه السلام در صحنه عاشورا ظهور داد . هر چه خدا

خواست کاملا تسلیم شد و پذیرفت. پذیرفتنی با لذت و رضایت .

فلسفه اصلی قیام عاشورا تسلیم پذیری محض مقابل الله بود.

چه خوبست درس  ما از محرم بندگی باشد ، عشق ما به ابا عبدالله تنها سر وسینه زدن نباشد وتبعیت از امام و ولی امر در تمام مراحل زندگی باشد وزینب گونه از عاشورا  پیروی کنیم و……

الهی به رقیه…
عجل لولیک الفرج..

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.