تسلیم و رضایت در مقابل رضایت معبود
وقتی یک بطری شیشه ای می شکند ، ما در یک حدی ناراحت می شویم . اما اگر
متوجه شویم که محتوای بطری ، بسیار پرقیمت بود، تاثر ما عمیقتر میشود. هرچه
به عمق آن محتوا بیشتر پی ببریم ، تاثر عمیقتر میشود. اگر بدانیم داروئی بوده
، شفای مرضهای صعب العلاج ، عمیقتر متاثر میشویم. اگر بفهمیم که من مرضی لاعلاج
داشتم که محتوای این بطری ، دوای درد من بود و بسیار نادر و کمیاب هم
بود (آن وقت این تاثر به اوج می رسد).
این پیکر مبارک امام حسین علیه السلام که در روز عاشورا شکست ، چه محتوائی
داشت و این محتوا چه ارتباطی با حیات و زندگی و موجودیت و دردهای من داشت ؟
هرچه عمیقتر این را بشناسیم ، به همان اندازه تاثیر دلخراشی خواهد داشت .
البته ما نمیتوانیم محتوای پیکر نورانی ائمه را در عمق کامل آنها بشناسیم .
شناخت معصومین علیهم السلام با این شناختهای شناسنامه ای و ذهنی و
محدودیت های عالم مادی بسیار ناقص است .
مثلا ما در ابتدا با شعله آتش آشنا میشویم . در حد تعریف و بسیار محدود فقط
اینکه آتش می سوزاند . اما کم کم با افزایش آگاهی، این شناخت ، قویتر و دقیقتر
میشود. پی می بریم که یک سری گازهائی است که از اشتعال آنها ، آتش به وجود
می آید که این شناخت عمیقتری است . همچنین در مراتب بالاتر ، یک دانشمند
میگوید: اینجا یک مشت انرژی حکومت میکند .
اگر این انرژی را از این آتش بگیریم، این آتش چیزی بیشتر از صورتی در تابلو
نیست . اما هرچه این شناخت بالاتر برود ، از آنجا که این شناخت ها ، محدود در
عالم ماده است عمیق تر از این نمی تواند حاصل شود . اگر تا اتم هم برویم
، آتش را در میدان نظام این ماده شناخته ایم .
اما در حقیقت چه خبر است نمی دانیم. پس حقیقت آتش برای ما روشن
نیست و فقط شناخت در محدوده این نطام ماده برایمان شکوفا شده است.
حضرت امام حسین علیه السلام که به عنوان مظهر شجاعت ، سخا، پاکی، عبادت،
غیرت و ….. مطرح است ، اگر کسی موفق شود همه اینها را بشناسد ، حضرت
امام حسین علیه السلام را در محدوده این عالم شناخته است. حضرت امام حسین
علیه السلام را اگر با بالاترین شناخت از صفات ممتاز آن حضرت بشناسیم ، تازه در
محدوده این عالم شناخته ایم و این شناخت اگر هم به عمق برسد ، می رسد به
مرز عالم ماده . و حقیقت شناخت امام علیه السلام با ابزار مادی حاصل نمی شود.
در بین اجسام ، قابلیت پذیرش هر کدام مقابل آتش بیشتر باشد ، آن را
بیشتر برای سوخت استفاده می کنیم. مثلا هیزم ،سوختن را می پذیرد . اما نفت
سریعتر است . همچنین بنزین بیشتر است و سوختن آن کامل تر است . این تسلیم
پذیری در برابر اشتعال ، در واقع نوعی بندگی است . هرچه اشتعال ، سریعتر و
قویتر و کاملتر باشد، این تسلیم پذیرتر است و همان مقدار ، آثار آتش ، اینجا بیشتر
است و به همان مقدار ، صورت تجلی آن آتش است . کاملترین و تسلیم
پذیرترین مواد ،لیاقت دارد که آتش در او تجلی کند .
در مورد خداوند و انسان نیز تسلیم پذیری انسان مقابل الله یا عبادت ، یک سجاده
چند متری و یک تسبیح فلان و یا یک انگشتر بهمان نیست !
عبودیت همان استعداد تسلیم پذیری در ظهور صفات خدائی است .
تسلیم پذیری را امام حسین علیه السلام در صحنه عاشورا ظهور داد . هر چه خدا
خواست کاملا تسلیم شد و پذیرفت. پذیرفتنی با لذت و رضایت .
فلسفه اصلی قیام عاشورا تسلیم پذیری محض مقابل الله بود.
چه خوبست درس ما از محرم بندگی باشد ، عشق ما به ابا عبدالله تنها سر وسینه زدن نباشد وتبعیت از امام و ولی امر در تمام مراحل زندگی باشد وزینب گونه از عاشورا پیروی کنیم و……
الهی به رقیه…
عجل لولیک الفرج..
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط مدرسه دماوند در 1394/08/12 ساعت 10:54:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |